HADITH 19
Ingat Allah, Maka Allah Mengingatimu
****************************
Anis: Nani, malu giler aku tadi, rasa nak terjun dalam sungai Doubs tue jer!
Nani: Napa nie?
Anis: Tadi aku jmpa Mme Berard.(=pengarah CLA yang baru merangkap x-prof saya). Aku ckp tunggang
terbalik ngan dier tadi. Nak kata aku lama x practise ckp french, smlm ok jer ckp ngan Florian. Aku
rasa, aku stress kot jumpa Pengarah. haha...
Nani: Ko cakap apa kat dier?
Anis: (Cerita di tapis. sbb memalukan diri sendiri as a french linguistic student. haha!)
Nani: Nak wat macam mana,
pena-pena telah diangkat, lembaran-
lembaran dah kering dakwatnya. Dah ditakdirkan, pada hari sekian sekian, ko dimalukan...
Anis: Dimalukan oleh diri aku sendiri... huhu...
Salam...
hehe... saja jer intro macam nie... tue,satu kisah benar yang berlaku petang tadi masa saya ke CLA. Sampai skrang, bila teringat peristiwa tue, rasa nak terjun kat sungai Doubs yang indah permai tue. huhu... Lama saya tak menulis di blog nie. Seminggu lebih. Bukanlah sebab sibuk. Malah, kurang sibuk pun. Tapi, sebab tak sibuklah, saya tak pandai nak manage masa saya. huhu. Astaghfirullah... Ok, revenons a nos moutons... Yang saya nak tekankan, bukanlah cerita saya tue, tapi kepada apa yang sahabat saya cakap kat saya, yang diambil dari hadith 19 (dari koleksi hadith 40 imam Nawawi)
Banyak sebenarnya pengajaran yang kita boleh ambil dari hadith nie. Salah satunya, kita percaya dengan qada' dan qadar yang Allah dah tetapkan untuk kita. Dan kalau kita selalu ingat Allah, Allah akan selalu ingat kita.
Memetik kata-kata dari hadith di atas: "Sekiranya mereka berkumpul untuk memudharatkan kamu dengan suatu mudharat, nescaya mereka tidak mampu memudharatkan kamu kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukannya untukmu", teringat juga satu peristiwa yang berlaku (juga) tadi, masa on the way nak balik ke rumah saya dari rumah sahabat saya dengan berbasikal. Actually, dah lama saya tak naik basikal. Baru mula balik semalam sebab cuaca dah agak baik. So, saya sangatlah cepat pancit/letih bila mengayuh, especially, kat bukit. (maklumlaa, Besancon nie berbukit bukau). Setelah penat kayuh basikal kat bukit, saya decide untuk hilangkan penat kat bus stop yang ada tempat duduk. Fuhh! lega... Saya sambung perjalanan saya, tapi kali nie, saya heret jer basikal tue. tak larat nak kayuh sebab kat depan tue, jalan stil berbukit. Tengah syok2 jalan nie, tetiba...
"Excusez-moi... excusez-moi!" Macam orang kat belakang nie panggil aku. Tak apalah, buat bodoh jer laa... Konon2 tak dengar.
Saya pun, jalan laa lagi.
"Excusez-moi!!! *****" Makcik kat depan nie pun tengok kat orang tue? Eh, apasal makcik nie tengok kat aku? Betullah tue, orang belakang panggil aku. Tengoklah kejap.
Saya pun toleh laa ke belakang. Saya nampak, seorang laki-laki, berdiri di luar kenderaannya dan di dalam kenderaan tue, ada lagi kawan2 dia. Laki2 n perempuan. Bila dia tengok saya dah menoleh ke arah dia, dia pandang kawan2 dia. Saya pun tengok jugak kat kawan2 dia. Tapi, semua mata tertumpu kat saya. Lelaki tue pun, cepat2 menuju ke arah saya. Masa tue, saya rasa sangat takot sebab gerak laku diorang sangat mencurigakan. Apa yang mampu keluar kat bibir saya sementara menunggu lelaki tue sampai kat saya adalah: "Au'dhzubillahiminashsyaithanirrajim"
Bila lelaki tue sampai depan mata saya, dia tanya saya:
"Excusez-moi. Je voudrais vous demander... Est-ce que vous savez, a quoi ca sert le chien?"
(Excuse me. Saya nak tanya awak... Awak tahu tak, apa gunanya anjing?)
Sesambil kedua2 tangannya digenggam2 kan...
Apa jenis soalan laa mamat nie tanya! masa tue, saya memang dah fikir yang tak elok jer. Tapi, dalam takot tue, saya jawab jugak...
"pourquoi?" (kenapa?)
"C'est juste un sondage" (hanya survey)
"jsais pas" (saya tak tahu) sesambil senyum dengan senyuman palsu+takot!
"vous savez pas? ok" (awak tak tahu? ok)
Tanpa membuang masa lagi, saya terus naik basikal dan kayuh lelaju. Dah tak ingat dah penat saya tadi, Saya just fikir, nak kayuh laju2 dan cepat2 sampai, saya takot sangat diorang ikot saya dari belakang. Tengah duk kayuh basikal sambil tercungap2 tue, saya baca 4 Qul... tue jer yang terlintas kat fikiran saya masa tue. Alahmdulillah, saya pandang belakang, tak ada pun kenderaan diorang... Masa tue, saya terfikir, mungkin, diorang tak berniat jahat pun... mungkin, lelaki tue dicabar oleh kawan2 dia untuk tanya saolan yang pelik kat sesiapa sahaja yang lalu jalan tue...
Kalau korang laa dalam keadaan saya... korang tak pelik ker, tetiba ader orang tanya korang soalan pelik bin ajaib macam tue??? ada ker tanya apa gunanya anjing??? serius tak masuk akal. Mana saya tak curiga kat diorang kan... huhu...
Tue laa kisah panjang lebar saya... Saya tak tahu pun diorang berniat jahat ke tak kat saya.. tapi, kalau betul diorang berniat jahat, dan kalau Allah tak izinkan benda tue berlaku, perkara tue tak akan terjadi... insyaAllah... Dan kita yang dipihak mangsa keadaan, kita kenalah selalu mengingati Allah... maksud saya, bukan masa dalam kesusahan sahaja, tetapi, setiap masa.
(peringatan lebih2 lagi untuk diri sendiri!)
Sesiapa yang pernah tengok cerita Mutiara Hati kat ntv7, mesti pernah dengar lagu "Ingatlah Allah" ( penyanyi dia, sakha ek?). Bestkan lagu tue? Lagu tue, memang best dan rancak, tapi, lirik dia laaaagiiii best! (^_^) Ingatkan kita supaya ingat Allah setiap masa tak kira apa jua keadaan kita. Macam hadith 19 nie... (^_^)
Voila2...
Dah panjang sangat nie. Moga yang baik dijadikan tauladan, yang buruk dijadikan sempadan.
~Wallahua'lam~
Bismillahirrahmanirrahim...

Salam w.b.t...

Dah lama tak mencoret apa-apa di blog nie. Bukan tak mahu, cuma, baru balik bercuti dari Ireland seminggu. Dah dua hari balik, n hati nie, nak sangat share ngan sahabat semua apa yang saya lalui sepanjang perjalanan pergi dan balik dari Ireland, tapi, saya ambik masa dua hari untuk hilangkan letih dan tunaikan tanggungjawab saya sebagai seorang pelajar. (=study skit laa..huhu).

Alhamdulillah, alhamdulillah, walhamdulillah... sepanjang seminggu saya pergi bercuti atau lebih tepatnya, pegi mengembara ilmu nie (=tiru ayat Nini.. hehe), banyak yang saya perolehi.

Kalau dalam entry saya yang lepas, saya cerita tentang hari saya yang gembira, yang mana hari saya tersusun dengan indahnya, kali nie, saya nak cerita cabaran dan dugaan yang saya perolehi sepanjang pengembaraan saya. Apa yang saya nak ceritakan ini, bukanlah bermaksud untuk berbangga, tidak! Saya hanya nak berkongsi dengan sahabat semua supaya yang baik dapat dijadikan pengajaran dan yang buruk dapat dijadikan sempadan dan juga untuk saling ingat mengingatkan...

Cabaran dan dugaan saya bermula dari hari pertama kembara ilmu saya. Kembara ilmu saya bermula pada hari jumaat (=last day before cuti). Kami sampai di airport Beauvais Tille, Paris lebih kurang pukul 8 lebih mlm. Dalam sejam lepas tue, kami beratur untuk check in untuk berlepas. Sahabat saya yang beratur kat depan bagitau yang orang kat airport tue suh masuk cabin, bukak tudung untuk di cek. Masa tue, perkataan yang keluar dari mulut saya ialah "R.I.D.I.C.U.L.E!" (=ridiculous!) Saya memang naik berang masa tue. Apahal lak nak cek tudung, klau dah lalu bawah tiang besi 4segi tue x bunyi, tak der apa2 laa tue! Memang racist btul laaa! Time saya kena cek, saya memang buat muka habis. Masam macam cuka jer. Siap jeling lagi (tapi tak tau jeling kat sapa...huhu). Dah siap ambik beg semua, saya pegi kat tempat sahabat2 saya berkumpul (saya senyum jer kat diorang, sbb saya bukan marah kat diorg, kat pakcik n makcik airport tue jer...hehe... di samping nak cover laaa, x nak laa nampak muka mencuka saya nie depan diorang). Tapi, terkantoi plak dengan seorang sahabat nie, rupanya, dia nampak muka tak puas hati saya.

F : Kau ok tak nie?
Anis: Ok jer. =)
F : Tadi, aku tengok muka kau macam tak ok jer.
Anis: Tak der laa...just tak puas hati, apsal lak nak cek tudung kita nie...


Seriously, bersyukur sangat masa tue, saya berada ngan sahabat2 saya yang lain. Melihat ketenangan wajah diorang (=seolah-olah tiada apa yang berlaku), terus membuatkan saya cool balik. Masa tue, rasa malu pun ada, cepat sangat saya nie nak melatah. Relax laa... hehe... Bertambah kuat lagi untuk relax , bila seorang lagi sahabat saya kata " Orang bersalah nie memang dia tak senang duduk. Dia rasa tak tenteram. Padahal kita nie, tak buat apa2 pun. Selagi dia tak cek kita, memang diorang rasa terancam". Betul tue! Saya setuju. hehe...

Alhamdulillah, semasa di Ireland, semuanya berjalan dengan lancar seperti yang dirancangkan. (walaupun mungkin, ada 2 3 plan yang terpaksa diubah). Sejuta terima kaseh untuk sahabat2 di Ireland ( Cork, Galway n Dublin) yang menyambut dan melayani kami macam VVIP. Terharu sangat2. Datanglaa ke Besancon yaa. Kami sangat mengalu-alukan kedatangan korang semua. (^_^)


C'tein, nie bahan bukti kita jmpa kat Dublin... hehe...

5hb march... tiba laa waktu untuk pulang ke France. Kali ini, saya diuji sekali lagi... Waktu tinggal 10-15 minit nak boarding, ada sorang makcik Ryan Air (=flite yang saya naik), cek semua beg passengers Ryan Air. Nak ditakdirkan, beg saya n seorang lagi sahabat saya, tak menepati piawaian cabin luggage Ryan Air. Dia cakap, beg kitorang terlampau besar. Padahal, masa nak cek in masuk kat tempat boarding, orang airport lepas jer. huhu... (n untuk pengetahuan semua, nie 1st time saya voyage dengan beg tarik. Selalunya, saya bawak beg galas belakang yang besar tue). Makcik tue pun, suh laa kitorang cek in beg tue n bayar 30€. Tapi, kali nie, saya tak melenting macam hari tue. Allah kurniakan ketenangan kat saya. Saya malah boleh tersenyum lagi. (^_^)


Kenapa saya boleh setenang itu???
- Saya belajar dari kesilapan yang lepas, jangan mudah melenting.
- Saya dah mulakan perjalanan dengan melafaz "bismillahitawakkaltua'allah". Jika saya marah2, seolah2 saya lupa yang saya dah serahkan segalanya dekat Allah tadi. Ini adalah sebahagian dugaan yang Allah berikan kat saya untuk menguji saya.
- "... Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram" [Ar-Ra'd:28]


Allah tak Zalim...

" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..."
[Al-Baqarah:286]


Dugaan tidak berhenti di situ. Flite kami yang sepatutunya turun di airport Beauvais Tille, tak dapat mendarat kat situ atas sebab kabus yang sangat tebal. Saya intai jugak. Memang tak nampak apa2 kat bawah. So, untuk keselamatan semua penumpang, kapal terbang terpaksa mendarat kat Lille (nun di puncak utara France, sempadan Belgium). Kami dah mula menggelabah sebab tiket untuk balik ke Besancon dah ditempah, kalau nak patah balik ke Beauvais, memang tak sempat nak kejar train nie. So, gelabahlah kami cuba cancel kan tiket. Alhamdulillah, atas bantuan seorang sahabat, segalanya selesai. kami tempah tiket baru yang bertolak dari Lille (yang harganya agak mahal...huhu). Alhamdulillah juga kerana kami ada kawan yang tinggal di Lille, kebetulan pula, dia tak ada kelas petang. So, sempatlah beberapa orang antara kami singgah ke rumah dia untuk solat dan berehat. thanx Dhirah. (^_^)


K'syazana, Dhirah, saya n ain (gambar blurr...)

Ada seorang sahabat saya mengutarakan soalan nie dekat kami masa di airport:

"Kenapa kali nie, perjalanan kita banyak dugaan ek? Kalau dulu, kita nak mengembara ilmu, selalu Allah permudahkan..." (lebih kurang camtue laa ayat dia)

Saya jawab: " Dulu, kita baru nak kenal Islam sebenarnya, Allah bagi kemudahan kat kita supaya kita tak rasa berat untuk tuntut ilmu-Nya. Sekarang, bila kita dah tau banyak skit, dan kita mencari sendiri tanpa dipaksa or disuruh sapa2, Allah bagilaa ujian plak, nak uji iman kita. Nak tengok kita boleh tahan ker tak. Nak tengok kita bersyukur ker tak..."
(gitulaa lebih kurang jawapan saya)


Pengajaran dari cerita saya nie:
- Jangan bawak beg tarik dah g jalan2, susah, bawak beg galas, senang sikit, klau terlebih muatan, leh adjust2 lagi. If not, cek in jer beg tarik tue.
- Jangan mudah gelabah dalam menghadapi sesuatu. Bila kita tenang, akal kita boleh berfikir dengan lebih waras.
- Sentiasa ingat Allah dalam apa jua keadaan. Allah Maha Mengetahui dan Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Anis Liyana: Alhamdulillah, dah hafal 3 surah yang pendek2 sepanjang kembara ilmu nie. Actually, dalam diam, sahut cabaran Nini dalam blognya untuk berlumba2 hafal juzuk 30. Saya, masih jauh untuk mengejar, tapi saya jadikan cabaran dia untuk saya terus menghafal jika ada masa terluang. Sebab saya tau, kekuatan saya adalah saya cepat menghafal dan kelemahan saya adalah saya cepat lupa kalau tak practice. So, kenalaa selalu ulangkaji. =)


~Wallahua'alam~

M.O.G.A B.E.R.M.A.N.F.A.A.T

About

“Islam telah bermula dengan dagang dan ia akan kembali dagang, maka berbahagialah mereka bersama Islam di waktu ia dagang.” - Hadith Riwayat Muslim