Bismillahirrahmanirrahim...

Salam w.b.t...

Last week...

"ok, minggu nie, korang baca text nie... 'MEDIAS, POUVOIRS ET STRATEGIES' oleh Francois-Bernard Huyghe" kata tutor saya. (in french of course)

Reaksi saya selepas baca article nie...

"Wah, menarik! walaupun pening2 sikit"

Dan reaksi rakan sekelas selepas saya suarakan kat mereka...

"Otak kau memang linguistik laa"

Hehe... saya tak tau laa otak saya linguistik ker tak. Yang menyebabkan saya suka text nie, saya dapat relate kan dengan banyak aspek yang saya belajar berkaitan dengan Islam.

Saya quote salah satu perenggan dalam text yang saya baca yer:

"...toute strategie de l'information doit occuper du temps, donc, de l'attention, et gagner un monopole... dans le domaine de la parole ou de la representation. Par ailleurs, le pouvoir de l'information reside aussi dans sa capacite de dechainer des sentiments, de rassembler des communautes partageant les memes emotions... Soit l'exemple de la musique-... elle peut s'integrer a une strategie... de l'effet "subversif" que peut exercer une certaine musique dans un certain contexte culturel(.. musique occidentales dans le monde islamique...)"

Kepada sesiapa yang membaca dalam french, minta maaf atas ketiadaan accents. huhu... Saya suka ayat terakhir tue... saya terangkan sikit2 apa yang dia cakap ek:

Dia kata, strategy of information, keje dia, "mengisi" waktu kita dengan tarik perhatian kita dan monopoli kita. the power of information nie juga berhubung kait dengan kemampuannya untuk membangkitkan/ melepaskan perasaan kita. Contohnya, muzik. Diorang menggunakan effect "subversif"(iaitu effect yang melanggar aturan yang dah sedia ada). Seperti memperkenalkan muzik barat ke dalam dunia islam.

Bila saya baca perenggan nie, terus saya teringat tentang Ghazwul Fikri (GF).

Korang tahu tak apa itu ghazwul fikri?

Kepada yang tak tahu, ghazwul fikri nie adalah perang pemikiran. Dia menyebarkan jahiliyah kat dalam diri kita. (Jahiliyah adalah perkara2 yang bathil, yang bukan kebenaran) Ada pendapat mengatakan GF nie berlaku sejak zaman nabi adam lagi. Di mana ketika nabi Adam dan Hawa di goda oleh syaitan untuk makan buah khuldi. Ghazwul fikri nie berlaku tanpa kita sedari.

Dalam sejarah islam sendiri, ada satu peristiwa GF yang sangat diingati. Mungkin boleh dikatakan permulaan berleluasanya GF nie. Iaitu cerita tentang Louis IX (Raja Perancis). Pada tahun 1249 Masihi, Louis IX ditangkap dan dikurung di Baitul Luqman di Mansuro, Mesir. Semasa di dalam penjara, dia berfikir, kenapalah ummat Islam nie sangat kuat bila berperang, susah nak kalahkan. (yelaa, orang Islam berperang untuk mati syahid, diorang pulak berperang untuk hidup, mestilah Islam lagi kuat). So, dia ambil kesempatan duduk dalam penjara tue untuk melihat sendiri kehidupan orang2 Islam. Dan dia membuat kesimpulan yang ummat Islam nie tak boleh dijatuhkan dengan kekuatan material semata-mata, mereka perlu dijauhkan dari Islam. Eh ben, dengan menularkan perang pemikiran nie laa.
Louis IX nie dibebaskan dengan penukaran emas seberat tubuhnya.

Dalam al-Quran pun ada sebut tentang GF nie. Maknanya, Allah dah mention awal2 dah. kita jer yang jarang belek al-Quran kita dan jarang nak tadabbur ayat2 al-Quran.

" Dan orang-orang yang kafir berkata, 'Janganlah kamu mendengarkan (bacaan) Al-Quran ini dan buatlah kegaduhan terhadapnya, agar kamu dapat mengalahkan (mereka)'."
[Fussilat:26]

Dan salah satu matlamat GF nie adalah untuk mencairkan dan melarutkan sahsiah (=lali dan leka dengan kebathilan) , yang juga ada disebutkan di dalam al-Quran:

"Mereka ingin agar kamu menjadi kafir, sehingga kamu menjadi sama (dengan mereka)...."
[An-Nisa':89]


Kalau dalam dunia hari nie, perang pemikiran nie sangat2 lah berleluasa. Contohnya, hiburan yang melampau untuk anak2 muda. Hafal lagu2 lebih dari hafal ayat2 al-Quran dan hadith2. Tanya jer lagu apa, semua kenal. Saya tak cakap orang lain jer, tapi kat diri sendiri nie juga. Astaghfirullah... Agak2nya lah kan, kalau tetiba sekarang, kita dipanggil untuk berjihad kat medan perang, berapa ramai jer lah yang sanggup ?

Conclusionnya, kita mungkin tak mampu nak hapuskan terus perang pemikiran ini dari muka bumi dalam sekelip mata, tapi kita kita boleh lawan dan kalahkan dia sikit demi sikit dengan menyedari kewujudan GF itu dan menghapuskan jahiliyah2 yang dalam diri kita.

Saya pernah dengar satu kata2 nie (tapi saya dh lupa ayat betul dia, so,saya buat ayat sendiri):

"Jahiliyah(=benda2 yang bathil) nie tetap bergerak, so, kita tak boleh berhenti. Kalau tak, dia akan memakan diri kita"


~Wallahua'lam~

M.O.G.A.B.E.R.M.A.N.F.A.A.T

5 commentaires:

Nini Marini a dit…

salam mamanku sayang,
dah lame nini nak comment ni senanye,tapi tak tercomment² pun.hehe,takde mood dengan blos sendiri.habis blog org len pun malas nak komen.padehal bace je selalu.=D

jazakillah for sharing.sgt² bermanfaat ape yg maman tulis ni tau.penuh informasi,pengajaran dan kesedaran.i bet all readers terbukak mate bace ape yg maman tulis ni, especially pasal quote super berani pasal music occidentaux dalam culture islam tu.ini kalau kite tak sedar² lagi pasal GF ni,taktaula..

again,thanx so much! tules lagi banyak² tau! mmuahh!!

k reen a dit…

wah mantap maman...effet subversif..belajar benda baru..sebenarnya diorang sendiri mengakui strategy² diorg, kalau maman tak buat penjelasan memang kalau kita² ni baca x faham...jazakillah²..sgt² bermanfaat..à diffusser dans les médias ni!!!

Anis Liyana a dit…

salam...

to nini n k'reen...

td dh reply dh komen kamu berdua... tp, napa ntah, x appear.x larat dh nk tulis 2x...huhu... nway, thanx ats sokongan anda berdua. sgt2 sy hargai... muahhxx! =)

FaRaWaY a dit…

sgt bermanfaat~thanks ya..

tgk situasi skang ni mmg terok~

masy smakin lalai dgn hiburan..

ska gk denga lgu2 ni..mnat nasyid

n da 1 lgu jpun~kna pk blik ni..:)

Anis Liyana a dit…

sama2...

trima kaseh jugak coz baca entri nie... huhu...

sy pun suka juga kat lagu2 nasyid... br juga...dalam setahun dua nie... =)

at least, kita dgr sst yg dpt kita ambik pengajaran dr nyer... insyaAllah...

"berhibur tiada slhnya kerna hiburan itu indah. tapi pabila slh memilihnya, membuat kita jadi bersalah"

(^_^)

About

“Islam telah bermula dengan dagang dan ia akan kembali dagang, maka berbahagialah mereka bersama Islam di waktu ia dagang.” - Hadith Riwayat Muslim