Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t


Apa khabar semua? Yang paling penting, apa khabar iman kita? Soalan kedua ini, saya tujukan kepada diri saya sendiri dan korang semua. Layak ker saya nak tanya iman korang? bagus sangat ker saya nie? Tak, bukan macam tue... bila kita saling bertanya iman kita, saya rasa, kita lebih nak tingkatkan iman kita. Bila kita dengar cerita sahabat2 yang berkobar2 untuk beramal dan bekerja kerana Allah, kita sepatutnya rasa kagum dan ingin turut sama merasa ke"best"an perasaan tue. Contohnya: Ada seseorang tue, dia rasa sangat down hari tue, dia rasa semangat dia untuk beramal semakin menurun. So, dia tanya sahabat2 dia dengan harapan dia dapat pulihkan semangat dia dan tambahkan iman dia. Bila dia dengar cerita sahabat2 dia yang berkobar2 buat itu ini, dia turut sama merasakan perasaan yang best tue.

Di samping tue, kita sama2 saling ingat mengingatkan. Mungkin, dengan soalan kita itu, ada yang tersedar dari mimpinya. Korang nampak tak sekarang yang soalan ini bukanlah untuk menyatakan "aku rasa aku punyer iman paling tinggi dan aku rasa layak untuk tanya dan tegur korang".


Bercerita pasal iman nie, saya ada satu cerita best nak dikongsikan. Mungkin ada yang dah pernah dengar atau baca cerita ini. Saya ambil cerita nie dari blog kawan saya. Harap2, kawan saya halalkan ya saya copy cerita nie sebab saya try hantar komen kat blog dia, tapi tak dapat. huhu...


Baca sampai habis tau! (^_^)


Iman : Assalamualaikum, bos

Diri : Waalaikumussalam wbt.lama tak nampak awak.Awak cuti ker?

Iman : Taklah, jabatan kami rasa tuan tak memerlukan kami lagi..

Diri : Laa..kenapa pulak awak cakap camtu? pentadbiran diri saya berterabur sekarang bila jabatan kau takde..

Iman : Takdelah, kami lihat banyak pekerja tambahan tuan ambil.VCD,SMS,TV..jadi kami rasa terpinggir

Diri : Entahlah, waktu cuti sebulan ni saya tak pernah menggaji mereka.Tapi mereka terlalu rajin buat kerja, bekerja tanpa gaji,tapi banyak gak duit saya habisentah ar

Iman : Tu sebab, kami agak rasa tuan memencilkan kami. Al Quran, Zikir, mathurat, solat Malam tak boleh bekerja dengan mereka..kami memang tak boleh bercampur dengan mereka..

Diri : Saya tak pernah minta kau bercuti

Iman : Bagaimana kami ingin bekerja sedangkan tuan sudah punya pekerja tambahan? Saya lihat mereka buat tuan gembira..

Diri : Argh, gembira apanya..Berterabur kerja kat pejabat tu!!Tolonglah, bekerjalah dengan saya kembali

Iman ; Kami sememangnya sudah berkhidmat dengan tuan dari tuan di dalam rahim ibu tuan lagi. Tapi, tuan kadang-kadang mengabaikan kami. Tuan sediakan makanan untuk bos pekerja tambahan, En Dosa, tapi kami, tuan tak sediakan makanan. Kebajikan kami tak terjaga

Diri : Maafkan aku. kembalilah bekerja dengan saya. Saya janji kebajikan kamu semua saya jaga,En Iman.

Iman : Tuan boleh berjanji, tapi CEO kita akan memantau tuan, Dialah Allah.Tuan takkan tak takut menabur janji tapi melupakannya?

Diri : Janganlah menyalahkan saya.

Iman : Tuan perlu sedar, kami hanya bekerja di dalam syarikat yang bersih, dan amanah..Bukanlah saya nak memandang rendah pada jabatan baru En Dosa, tp kami tidak suka cara mereka bekerja. mereka meminggirkan kami

Diri : Dah awak tak melawan?

Iman : Tuan, bagaimana kami ingin menang? Kami terlalu lemah, sedikit pula tu, kebajikan kami langsung tuan tak jaga..Sedangkan kami tidak pernah meminta gaji dari tuan.Cuma kami minta disediakan ruang yang bersih dan amanah untuk kami bekerja. salahkah kami meminta yg sedikit?

Diri : Mereka kadang-kadang lebih menggembirakan saya

Iman : Kalau begitu maafkan kami. Tak dapat rasanya kami bekerja untuk tuan lagi.Tuan perlu memberi kebajikan kepada mereka.Siapalah kami..

Diri : Ehh, jangan..Bekerjalah dengan saya

Iman : Buanglah pekerja itu..Mereka meminta-minta dari tuan.Tuan perlu berhabis jutaan ringgit untuk mereka. Sedangkan kami, percuma khidmat kami

Diri : Aduh, mereka pekerja yang menggembirakan saya.Memang kamu percuma, tapi kamu kadang-kadang bising, ini tak boleh, itu tak boleh..saya rimas

Iman : (senyum sinis)..Maafkan kami tuan..kami minta diri dulu..tak perlulah kami berkhidmat dengan tuan kalau begitu..Kalau tuan perlukan kami, kami sentiasa di sisi..Tuan jangan risau, kami maafkan tuan..

Diri : Jangan pergi..saya sanggup pecat En Dosa..dan ahli jawatankuasanya, vcd, majalah yang melalaikan, dan sbagainya

Iman : Tuan betul-betul sanggup?Diri : Ya, saya kelam kabut sekarang..Tak tenang,management berterabur..

Iman : Alhamdulillah..kami free of charge..Tuan takkan rugi, sebaliknya tuan beruntung besar..Silap hari bulan, CEO, Allah kita akan naikkan tuan ke pangkat yang lebih tinggi

Diri : Terima kasih..=)Panggillah ajk kamu bekerja semula. En Iman, saya akan jaga kebajikan kamu, panggillah En mathurat, En Zikir, En Solat,dan semua ahli jabatan kamu ya?

Iman : Alhamdulillah.Moga keuntungan tuan bergada-ganda tahun ini dan seterusnya

Diri : Terima kasih pegawai kewanganku .


Dah habis Baca? Best tak cerita nie? Secara jujurnya, masa saya baca cerita ini, saya buat reflection kat diri sendiri. Rasanya, ada banyak perkara dalam jabatan 'kiri" yang masih ada dalam diri saya. Ya Allah, takut rasa bila baca cerita nie.

Satu lagi point yang saya dapat dari cerita ini ialah jabatan iman dan jabatan dosa memang tak boleh bekerjasama langsung. Tiada jalan tengah antara dua jalan ini.



Quote balik kata2 Incek Iman "Al Quran, Zikir, mathurat, solat Malam tak boleh bekerja dengan mereka..kami memang tak boleh bercampur dengan mereka.."

Kalau kita hayati kata2 Incek Iman ini, dalam bab Islam dan Jahiliyyah, memang kita tak boleh pilih separuh2, kita kena tinggalkan salah satu. Kalau kita nak pilih jalan 'kiri' iaitu jahiliyyah sebab kita rasa kita masih banyak masa untuk kembali kepada jalan Islam, kita sama2 kena fikir2kan balik sebab takut2, kita tak jumpa dah jalan 'kanan' itu. Mintak2 dijauhkan... Moga kita sentiasa di guide oleh Allah.

Dalam al-Quran pun, Allah ada berfirman:
"Wahai orang2 yang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu ikuti langkah2 syaitan. Sungguh, ia musuh yang nyata bagimu" [Al-Baqarah:208]

Allah suruh kita masuk Islam secara kaffah (keseluruhan). Bermakna, tinggalkan semua jahiliyyah yang bersarang dalam diri kita. Tapi, saya rasa dalam diri saya masih banyak jahiliyyah yang melekat. :'( Banyak kali cuba kikis, tahanlah beberapa ketika, kemudian datang balik. Ya Allah, tu sebabnya, kena selalu tanya khabar Incek Iman
.

So, saya dan korang semua,

Sama2lah kita saling bertanya iman masing2! (^_^)

~Wallahua'lam~
MOGA BERMANFAAT

3 commentaires:

AISHAH roslan a dit…

salam maman ku :)
hehe. comel cerita tu. interesting. thanks for sharing.

Anis Liyana a dit…

salam ecah ku! hihi...

sama2! saling sharing maring... hehe...

Anis Liyana a dit…
Ce commentaire a été supprimé par son auteur.

About

“Islam telah bermula dengan dagang dan ia akan kembali dagang, maka berbahagialah mereka bersama Islam di waktu ia dagang.” - Hadith Riwayat Muslim